Cлюсар з ремонту рухомого складу, машиніст тепловоза, машиніст електровоза

Основними видами тяги на залізницях є тепловози та електровози, які прийшли на зміну паровозам. Тепловоз - автономний локомотив, первинним двигуном якого є двигун внутрішнього згорання, найчастіше дизельний. Електровоз - неавтономний локомотив, що приводиться в рух електродвигунами, встановленими в ньому і отримують електроенергію з зовнішньої електромережі через тягові підстанції та контактну мережу або від акумуляторів, встановлених на електровозі.

Історична довідка. Спроби використовувати електричну енергію для механічної роботи робилися з початку XIX століття. Досліди Б. С. Якобі, проведені в 1834 із зібраним їм електродвигуном, оснащеним обертовим якорем, мали важливе значення для створення автономних видів електричної тяги. Одночасно в США, Німеччині, Франції проводилися досліди з переміщення макетів екіпажів за допомогою електричних двигунів. При перших поїздках досвідчений електровоз досяг швидкості 30 км/год. Професія помічника машиніста тепловоза появилася через деякий часи після будівництва першого тепловоза. Майже століття пройшло з того часу, як виникла ідея створення дизельного локомотива. За цей час тепловози пройшли довгий та важкий шлях розвитку і тепер широко застосовуються на залізницях.

Професійна діяльність. Машиніст електровоза керує рухом електропоїзду, оцінює технічний стан складу і при необхідності усуває несправності. Працює спільно з помічником машиніста тепловоза, електровоза, які слідкують за ходом рухомого складу, станом залізничної колії, сигналами та станом електричної мережі на електрифікованих залізницях. Поряд з основною професією, машиніст має професію слюсаря з ремонту рухомого складу, яка допомагає йому уникнути неполадок. Машиністу потрібно мати залізне здоров'я: управляти електропоїздом - робота шкідлива. Професія вимагає відмінного стану здоров’я, що є запорукою безаварійної роботи в пізній час доби, уваги, відмінного слуху і зору, швидкої і точної реакції, твердих знань з фізики, математики.

Не випадково робочий день машиніста (або ніч) починається з обов'язкового медогляду: перевірки тиску, температури, серцевої діяльності, тесту на алкоголь. На машиніста тепловоза, електровоза, як і на помічника машиніста тепловоза, електровоза лягає відповідальність за забезпечення безпеки руху рухомого складу. Щоб кваліфіковано провести поїзд вагою до 10 тисяч тонн, потрібно мати чимало знань та навичок: вибір оптимальної швидкості руху, спостереження та дотримання вказівок сигнальних знаків на шляху прямування, якісна підготовка тепловозу до рейсу - це не повне коло задач машиніста та його помічника.

Випускники Вищого професійного училища працевлаштовуються на ПрАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» а підприємства Укрзалізниці.